In Social Media

Wat is het verschil tussen liken, delen en reageren?

Likers van je pagina zijn veel minder belangrijk

Ik heb het volgens mij al een keer eerder geschreven dat een pagina like tegenwoordig veel minder belangrijk is, het gaat juist om de actie die ze uitvoeren op je pagina. Natuurlijk heb je likes op je pagina nodig maar met 1000 likers kan je net zoveel bereiken als 10.000 likers. Want als veel mensen op de ‘Vind ik leuk’ knop van je pagina hebben geklikt maar je berichten niet liken of delen dan worden je berichten veel minder getoond. Het is dus veel belangrijker dat een liker van je pagina ook daadwerkelijk interactie met je berichten aan gaat d.m.v. een like op het bericht, het bericht te delen of er op te reageren.

Maar wat is dan het verschil?

Wanneer jij een bericht op je pagina plaatst ziet 6% – 8% van je pagina likers dat bericht zonder dat er interactie op je bericht is. Hoe meer likes, shares en reacties hoe belangrijker dat bericht wordt.

Een like zorgt ervoor dat het bericht onder je pagina likers meer wordt gezien. Wanneer een liker je bericht deelt zal dit verschijnen op zijn privé tijdlijn en ook in het nieuwsoverzicht van zijn vrienden en wanneer iemand reageert zien zijn vrienden dat terug in het nieuwsoverzicht.

Een reactie of een bericht delen heeft in dat opzicht meer waarde dan een like op het bericht omdat daardoor het bericht ook door anderen wordt gezien, maar uiteindelijk is een like van je pagina likers belangrijk omdat daardoor het bericht aan meer pagina likers wordt getoond zodat zij ook een actie kunnen uitvoeren op het bericht en dat is belangrijk want anders ziet Facebook je pagina dus als niet belangrijk en heb je minder bereik.

Vaak zal een groot deel van je pagina likers nooit meer een actie uitvoeren op je pagina en je pagina alleen maar volgen via het nieuwsoverzicht. Daarom is het belangrijk om interactie uit te lokken met je pagina likers.

Nog niet helemaal duidelijk of vragen? Laat dan een reactie achter!

Recent Posts

Leave a Comment

waarom geen deel like en win actieFacebook afmetingen en formaten