In Interview

Blogger en hoofdredacteur KidsErOpUit Media, Saskia van Klaarbergen

Saskia wilde bloggen maar had eigenlijk geen idee waarover! Omdat ze er zelf met haar gezin graag op uit gaat kwam al snel het idee om daar over te gaan schrijven. Nu heeft ze een blogteam en gaat regelmatig op reis voor haar blog.

Hoe ben je op het idee gekomen van jouw bedrijf?
Het is begonnen als een hobby. Ik wilde bloggen, maar waarover? Na wat brainstormen ontstond het idee om te bloggen over vakanties en uitjes met kinderen. We zijn zelf behoorlijk ondernemend en we kregen vaak te horen dat we zulke originele dingen doen met de kinderen.

Die hobby liep al snel uit de hand. Ik vond het zo leuk om ervaringen te delen dat ik al snel dagelijks een nieuw blog publiceerde. Het werkte aanstekelijk en een paar vriendinnen begonnen ook voor KidsErOpUit te schrijven. Zo is er een super leuk vast blogteam ontstaan.

Na een paar maanden kregen we het eerste verzoek voor een advertorial. Ik heb KidsErOpUit toen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en zo werd mijn hobby een bedrijf.

Wat was jouw motivatie om dit te gaan doen?
Ik wil ouders laten zien dat je na de komst van de kinderen niet vast zit aan krijspaleizen op zondagmiddag en campings met fulltime animatie. Met kinderen kun je prima een stedentrip doen, wandelen, naar een museum of wat je maar wilt. Wij nemen ze zelfs mee naar een wijnproeverij en vertellen ze daarbij meer over hoe wijn wordt gemaakt. Toen ze in de peuterleeftijd waren gingen we al met ze kanoën en vorig jaar zijn we gaan paragliden. Oftewel: je leven is niet over als er kinderen zijn. Ik durf zelfs te zeggen dat vakanties en uitjes met kinderen erbij leuker zijn. Zeker als je onze tips eerst leest!

Wat is er leuk aan jouw werk?
De reacties die we krijgen op de blogs. Ik vind het super leuk om te horen als iemand dankzij onze tips ergens op vakantie is geweest en daar een leuke tijd heeft gehad. Daar doen we het voor.

Door KidsErOpUit gaan we zelf nog vaker eropuit. We krijgen uitnodigingen om uitjes te testen of een vakantiebestemming te verkennen. Dat is natuurlijk hartstikke tof. Maar, zo’n persreis is geen vakantie. We hebben vaak een vol programma, ik moet heel goed opletten, fotograferen en soms ook filmen. Gelukkig zijn dat allemaal dingen die ik erg leuk vind om te doen.

Wat vind je het allermooiste aan je werk?
De afwisseling en de vrijheid. Het ene moment zijn we op pad en komen we op hele gave bestemmingen, het andere moment zit ik na te genieten bij het uitzoeken van de foto’s en het schrijven van de blogs. En ben ik zelf niet op pad, dan geniet ik mee van de verhalen van de andere bloggers van het team.

Welke eigenschappen dien je te bezitten om hier goed in te zijn?
Doorzettingsvermogen is het allerbelangrijkste. Een succesvol blog heb je niet vanzelf, daar gaat tijd overheen. Ik ken er heel wat die na een jaar zijn gestopt. Ook moet je bereid zijn om te blijven leren. De ontwikkelingen gaan snel en het is belangrijk om datgene dat je leert ook echt toe te passen. Verder is creativiteit en originaliteit belangrijk. Er wordt veel gekopieerd door bloggers. Erg jammer, want daarmee onderscheid je je niet. Ik probeer hierin te blijven innoveren en zelf nieuwe dingen te bedenken.

Wat houden jouw werkzaamheden precies in?
Mijn werkzaamheden zijn heel breed. Ik stuur het blogteam aan, maak de contentplanning, beheer de social media kanalen, deed heel lang zelf de eindredactie en ik schrijf natuurlijk blogs. Steeds vaker maak ik filmpjes en het editen daarvan kost veel tijd. Ik ga naar netwerkbijeenkomsten waar ik kennis maak met nieuwe bestemmingen en waar de afspraken over persreizen worden gemaakt. Ik onderhandel met adverteerders, beantwoord de mails en doe de administratie. Voor dat laatste ga ik nu op zoek naar een boekhouder. Verder heb ik veel contact met onze webbouwer. En laat ik het belangrijkste niet vergeten: ik ga regelmatig op reis.

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt als bedrijf?
Door een duidelijke niche te kiezen en kwaliteit te leveren. De meeste reisbloggers schrijven over verre bestemmingen. Wij juist niet, we doen alleen Europa en ook veel Nederland. Ook vind ik het belangrijk om een band op te bouwen met onze lezers, dat zien onze opdrachtgevers als een belangrijke kwaliteit. Wij staan middenin onze doelgroep.

Waar haal je inspiratie vandaan?
Overal! Staan we in de file op Zwarte Zaterdag? Dan rollen er zomaar twee blogs uit m’n toetsenbord: een over hoe je Zwarte Zaterdag kunt ontwijken en een over hoe je Zwarte Zaterdag kunt overleven. Ook als ik zie dat andere ouders bepaalde vragen hebben over vakanties, dan kan dat aanleiding zijn voor een blog.

De meeste inspiratie halen we uit onze dagjes uit en de reizen. Ik let daarbij specifiek op zaken die voor ouders van belang zijn. Is een wandelpad buggyproof? Is er een Nederlandstalige audioguide beschikbaar? Heeft een museum een leuke speurtocht? Wat is er in Berlijn te doen met kinderen? Nou ja, ik zie echt overal een blogonderwerp in.

Hoe zorg je voor ontspanning?
Mijn bedrijf is voor een heel groot deel mijn ontspanning. Ik ben blij als ik op reis kan en zorg er altijd voor dat er iets gepland staat. Anders word ik mega onrustig. Het schrijven van de blogs daarna of het editen van een filmpje vind ik zo leuk om te doen en echt ontspannend. Ik moet er wel opletten niet te veel persreizen te doen. Zo’n vol programma is vermoeiend, dus we boeken ook regelmatig zelf reizen waar ik daarna weer over blog zonder dat het moet.

Wat motiveert jou?
De leuke reacties van onze lezers!

Wat maakt jouw bedrijf zo uniek?
Oei, dat is veel. Het toffe vaste blogteam, de persoonlijke verhalen die we delen in combinatie met praktische tips, de toegankelijkheid en de sterke focus op een duidelijke niche. Daarnaast blijven we innoveren. Zo hebben we kaarten geïntroduceerd waardoor alle blogs nog makkelijker te vinden zijn en werken we momenteel hard aan onze eigen e-books.

Wat zou je nog graag willen leren?
Goed editen van filmpjes en YouTube leren begrijpen. Ik vind YouTube een lastig medium. We doen ons best met filmpjes maken, maar dat kan beter. Al is dat het niet alleen. Als ik zie wat sommige vloggers doen en hoeveel views ze daarmee krijgen… Nee, ik snap nog niet hoe Youtube werkt en hoe je daar succesvol kunt worden.

Wat betekent succes voor jou?
Succes is vaak iets dat anderen als stempel ergens op drukken. Die vinden KidsErOpUit succesvol. Ik zie vooral de dingen die ik nog wil doen en wat beter kan. Ik moet er echt af en toe bij stilstaan om te beseffen dat het een succes is. Tussen de 80.000 en 100.000 unieke bezoekers per maand, een echte persprijs ‘in the pocket’ en lezers die ons in een enquête een ruime 8,5 geven. Ik zou het bij een ander als succesvol zien, maar ik doe gewoon wat ik leuk vind. Succes was nooit het doel, andere ouders inspireren wel en dat is gelukt.

Wat is jouw advies aan een andere zakenvrouw, girlboss of businesswoman?
Doe wat jij wilt en wat jij denkt dat goed is. Kijk niet teveel wat anderen doen die in dezelfde branche zitten. En heb vooral plezier in je onderneming.

Bekijk hier de website van KidsErOpUit.

Recent Posts

Leave a Comment

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instelllingen
mirthe timmermansuzanne van der liende