In Food

Houd het hoofd koel tijdens de hittegolf!

Welke voorzorgsmaatregelen neem jij tijdens de warme zomer? Het RIVM gaf vorige week een Nationaal Hittealarm af, vanwege de aanhoudende hittegolf. Het einde daarvan lijkt nog lang niet in zicht. Ik kan me niet herinneren dat het eerder zo lang zo warm was in Nederland. Heerlijk dat we een goede zomer hebben, maar als je aan het werk bent, betekent het wel dat je extra goed voor jezelf en je collega’s moet zorgen. Zo kun je door voldoende water te drinken voorkomen dat je hoofdpijn krijgt of heel duf wordt in de loop van de dag.

Ons lichaam bestaat voor zo’n 80% uit water, dus je kunt je voorstellen hoe belangrijk het is om te zorgen dat je goed gehydrateerd blijft. Het is zelfs een van onze eerste levensbehoeften, naast zuurstof, en vervult vele functies. Zo helpt het bij een goede spijsvertering en bij het ontgiften. Nog wat facts and figures over water:

  • Het belangrijkste advies: drink veel water! Je lichaam is je er dankbaar voor, als richtlijn kun je minimaal 1,5-2 liter per dag aan houden. Bij warm weer drink je wat extra, omdat je door zweten meer vocht kwijt raakt dan bij koeler weer.
  • Klachten die veroorzaakt kunnen worden doordat je te weinig drinkt (en waardoor je lichaam verzuurd kan raken) zijn: hoofdpijn, huidklachten, obstipatie, gewrichtsklachten, spierkrampen of een slechte concentratie.
  • Als je dorst krijgt, dan ben je eigenlijk al te laat. Probeer een aantal vaste momenten per dag te kiezen (bij voorkeur tussen de maaltijden door) en drink dan 2-3 grote glazen water in een keer. Zo zorg dat het vochtgehalte in je lijf goed op peil blijft en voorkom je uitdroging.
  • Kies bij voorkeur voor kraanwater of bronwater uit glazen flessen. Niet alleen beter voor jezelf, maar ook voor het milieu (minder plastic afval). Kies je toch voor bronwater uit plastic flessen, voorkom dan dat deze in de zon staan. Door de temperatuurstijging komen de bpa’s uit plastic in je water terecht en dat is schadelijk voor je gezondheid.

Er zijn mensen hebben die wat moeite met het drinken van water, omdat het saai zou zijn en nergens naar zou smaken. Maar dat ‘probleem’ is gelukkig eenvoudig op te lossen. Met een paar eenvoudige toevoegingen creëer je zelf smaak en kleur aan je water. De mogelijkheden met fruit, groenten en kruiden zijn eindeloos, waardoor je iedere dag een ander smaakje kunt drinken.

Recepten

  • Blauwe bessen / appel / framboos
  • Sinaasappel / aardbei / cranberry
  • Gember / komkommer / citroen
  • Watermeloen / aardbei / kiwi
  • Appel / gember / citroengras
  • Watermeloen / komkommer / munt
  • Komkommer / aardbei / tijm
  • Kaneel / Peer / Gember
  • Grapefruit / Aardbei / Rozemarijn

Mocht je naast het drinken van water graag een frisse salade willen eten tijdens de lunch, kijk dan eens op mijn website. Hier vind je onder andere deze heerlijke frisse salade met rode kool en mango.

Veel plezier en geniet van je water én de zomer!

Hartelijke groet,

Esther Barkey-Jansen

Recent Posts

Leave a Comment

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instelllingen
Even voorstellen