In Interview

Jacqueline Klappe corporate trainer en executive coach

Hoe ben je op het idee gekomen van jouw bedrijf?
Ik werkte al 16 jaar bij Swarovski als trainer en coach en doordat mijn baan verhuisde naar Parijs heb ik besloten om hetzelfde werk te blijven doen maar dan als zelfstandig ondernemer.

Wat was jouw motivatie om dit te gaan doen?
Ik vind het leuk wat ik doe, ik ben er goed in en ik hou ervan om met mensen te werken, ze te ontwikkelen en te zien groeien.

Wat is er leuk aan jouw werk?
Het werken met veel verschillende mensen en verschillende bedrijven. Je krijgt een kijkje in de keuken van een ander bedrijf. Je ondervindt dat in een groot of klein bedrijf iedereen tegen dezelfde problemen aan loopt. En daar kan ik de managers dan weer in ondersteunen, begeleiden en ontwikkelen.

Wat vind je het allermooiste aan je werk?
Als er naar aanleiding van mijn training of coaching daadwerkelijk groei is ontstaan. Groei in ontwikkeling van een manager en groei in ontwikkeling van cijfers.

Welke eigenschappen dien je te bezitten om hier goed in te zijn?
Oprechte interesse in de mens, vragen stellen en doorvragen, luisteren, observeren. En business acumen. Als coach heb je niet per se business acumen nodig maar als corporate trainer is het wel belangrijk dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen op het gebied van het bedrijf waar je een opdracht voor doet.

Wat houden jouw werkzaamheden precies in?
Als corporate trainer ben ik vooral gespecialiseerd in retail trainingen. Mijn kracht ligt in trainen van het verhogen van de conversie van een winkel. Conversie is van een kijker een koper maken. Ik schrijf op maat gemaakte trainingen voor retail bedrijven. Dat kan een verkooptraining zijn alsook een managementtraining voor de leidinggevenden.
Als executive coach bestaan mijn werkzaamheden uit coaching trajecten met managers en ondernemers met als resultaat dat ze effectiever zijn in hun werk, beter om kunnen gaan met hun kwetsbaarheid, zichzelf krachtiger voelen, beter in balans zijn, meer plezier hebben in hun werk of beter keuzes kunnen maken.
Ze krijgen weer grip op zichzelf, hun talenten en hun carrière. Bovenal leren zij zichzelf écht kennen, zodat ze vanuit een nieuw en fris perspectief stappen kunnen zetten.

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt als bedrijf?
Dat doe ik door blogs, tips en een whitepaper te schrijven. Deze plaats ik op LinkedIn, Instagram en Facebook. Bij Facebook maak ik gebruik van betaald adverteren. Ik bezoek netwerk evenementen en beurzen. Ik benader zelf ook bedrijven om in gesprek te komen.

Waar haal je inspiratie vandaan?
Door externe trainingen te volgen en veel lezen op het gebied van mijn expertise. Ik heb ook een business coach waar ik door ge-challenged word en die mij tips geeft. En ik volg bij hun online modules hoe ik meer klanten op mijn manier krijg.

Hoe zorg je voor ontspanning?
Door veel te wandelen. Ik heb 4 honden waar ik 10 km per dag mee loop. Tijdens het wandelen reflecteer ik veel. Bijvoorbeeld, over een training of coaching sessie die ik heb gedaan. En het geeft ook vaak inspiratie voor nieuwe ideeën. Koken werkt ook heel ontspannend. Ik vind het leuk om vaak vrienden en familie uit te nodigen om voor ze te koken.

Wat motiveert jou?
Mensen motiveren mij. Ik vind het fijn om mensen te ontwikkelen en ze verder te brengen. Ze dingen laten doen die ze niet voor mogelijk hadden geacht. Dat kan ontwikkelen in verkooptechnieken zijn alsook ontwikkelen in persoonlijke groei.

Wat maakt jouw bedrijf zo uniek?
De combinatie van enerzijds corporate trainer en anderzijds executive coach. Ik ben inzetbaar voor individuele trajecten en voor zakelijke trajecten. Door mijn 32 jaar ervaring bij o.a. Chanel en Swarovski weet ik heel goed wat er speelt en waar medewerkers, managers en directors tegen aan lopen.

Wat zou je nog graag willen leren?
Ik leer elke dag. En als ik iets niet onder de knie krijg, volg ik daar een training voor.

Wat betekent succes voor jou?
Succes is als een bedrijf wat ik train of een executive die ik coach, de doelen behaald heeft die we vooraf met elkaar hebben besproken. Als zij daarin succesvol zijn geworden dan is mijn resultaat behaald.

Wat is jouw advies aan een andere zakenvrouw, girlboss of businesswoman?
Ik ben startend ondernemer en mijn advies aan starters is dat je focus moet houden. Begin met het eind in gedachten. Heb een lange termijn visie. Weet waar je wil staan met je bedrijf, je klanten en omzet over 5 of 10 jaar en reken dat terug naar jaren, maanden en weken. Ga op zoek naar je ideale klant(en) en durf ook nee te zeggen.

Jacqueline Klappe

Recent Posts

Leave a Comment

0

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instelllingen