In Interview

Marleen Wallerbosch eigenaar Wallerbosch Recruitment & Advies

Hoe ben je op het idee gekomen van jouw bedrijf?
Via mijn studie Communicatie wetenschap aan de Radboud Universiteit ben ik in de recruitmentbranche gerold. Na 2 jaar Randstad heb ik de overstap gemaakt naar YER. Recruitment past mij als een warme jas. Het is meer hobby dan werk. Mijn passie is het verbinden van mensen. Het ondernemerschap zit in mijn bloed. Als jong meisje wilde ik, net als mijn ouders, ‘een eigen winkel runnen’. Daarom besloot ik eind 2018, na 14 jaar in loondienst te hebben gewerkt, de overstap naar zelfstandig ondernemerschap te maken. Februari 2019 startte ik mijn eigen recruitmentbureau, Wallerbosch Recruitment & Advies.

Vanuit Wallerbosch Recruitment & Advies bemiddel ik, met name in midden- en oost-Nederland, hoogopgeleide (mbo+/hbo/wo) professionals in operationele staffuncties op interim en permanente basis. Ik ben actief in de functiegebieden: office management, projectsupport, human resources, recruitment, marketing, communicatie, facilities en legal. Vanaf februari 2020 ga ik ook weer hoogopgeleid secretarieel personeel bemiddelen.

Mijn recruitmentbureau heeft de kernwaarden, ‘persoonlijk, transparant en betekenisvol’. Hiermee pak ik het anders aan dan veel van de andere recruitment bureaus in de markt.
Persoonlijk omdat een klant en kandidaat direct contact heeft met mij. Ik ben op de hoogte van hetgeen er speelt. Ik streef naar een samenwerking op basis van persoonlijk vertrouwen. Transparant ben ik in mijn werkwijze en tarieven. Lage overhead, geen poespas, een eerlijke prijs. Betekenisvol omdat ik o.a. 5 % van mijn netto resultaat afdraag aan goede doelen/stichtingen, pro deo werf voor goede doelen op aanvraag en mijn klanten en kandidaten stimuleer om ook van betekenis te zijn.

Wat was jouw motivatie om dit te gaan doen?
In 2015 werd onze dochter ernstig ziek. Ze verbleef 6 maanden in het Amalia Kinderziekenhuis (RadboudUMC Nijmegen) en onderging diverse operaties. Ons gezin behoorde tot de ‘gelukkigen’ waarbij het verhaal een ‘happy end’ kreeg. Maar we hebben ervaren dat een happy end niet vanzelfsprekend is. Er worden, zijn en blijven kinderen ziek en overlijden. Dat doet pijn. Daarom mijn keuze voor betekenisvol leven en ondernemen. Ik maak verschil door een concrete en constructieve bijdrage te kunnen leveren aan maatschappelijke doelen. De doelen die mij persoonlijk het meest raken zijn organisaties en stichtingen rondom zieke kinderen en hun naasten. In loondienst voelde ik onvoldoende ruimte om betekenisvol te werken. Daarom in 2019 het besluit om als zelfstandige verder te gaan.

Wat is er leuk aan jouw werk?
Wie kan dat nu zeggen? “Ik heb het leukste beroep van de wereld.” Hoe langer ik erover nadenk, des te meer het besef. “Ik heb écht t leukste vak op aarde”.
Ik mag iedere dag nieuwe mensen leren kennen. Slimme mensen, gevoelige mensen, beschadigde mensen, ambitieuze mensen. Mensen van een andere cultuur. Met andere gebruiken en mensen die andere talen dan de onze spreken. In de gesprekken nemen deze individuen mij mee in hun dromen, hun wensen en ook hun angsten. Soms is het een kort en krachtig gesprek. Soms praten we uren over het leven. Het is geweldig om deze mensen te leren kennen, te voelen wat er leeft en te helpen met hun zoektocht.

Dan mag ik elke week opnieuw binnen kijken bij organisaties. Vaak op directie, RvB of management niveau. Maar ook op de werkvloer. Ik mag een kijkje nemen binnen diverse branches. Zorg, onderwijs, FMCG, het bedrijfsleven, financiële instellingen, productie bedrijven, etc etc. Ik hoor, zie en voel wat er speelt en wat er leeft. Welke strategieën er worden uitgedacht. Hoe deze ten uitvoer worden gebracht. Wat er goed en mis gaat qua communicatie. Ik spreek visionairs met prachtige ideeën. Maar ook medewerkers die gewoon iedere dag naar hun werk gaan om aan het einde van de maand hun hypotheek te kunnen betalen. Ik zie onrust door reorganisaties maar ik zie ook de opluchting als deze weer achter de rug is. Ik bewonder groei, ondernemerschap en ambitie. Elke week weer. Door heel Nederland. En dan nog de ‘kick’ van de sales! Een doel stellen. Energie erin stoppen. Doorgaan als iets niet lukt. De drempel over gaan. Een relatie opbouwen. Succes vieren en duurzaam samenwerken.

Social Media is een belangrijk onderdeel van mijn baan als recruiter. Ik geloof erin dat je oprechte interesse moet hebben in de mensen om je heen, als je up to date wil blijven in social media land. Eerlijk is eerlijk. Het kost veel tijd om op de hoogte te blijven van je netwerk. Zo vind ik het heerlijk om ’s avonds, als de kids op bed liggen, vanuit de luie stoel door Linked In, Facebook, Twitter en Instagram te scrollen. Wat heeft iemand gestudeerd? Welk carrière pad heeft hij/zij doorlopen om te komen waar ze nu zijn? Welk gezicht hoort er bij een titel? Wat zeggen anderen over hem of haar? Ik ben nieuwsgierig, geïnteresseerd. Het is hobby! Ook nog de vrijheid. Geen dag is hetzelfde. Diversiteit alom. Ik zit niet de hele dag achter mijn pc. Maar hoef ook niet stad en land af en uren in de file te staan. Ik heb dé baan om werk en privé te combineren.

Ik heb een grote verantwoordelijkheid. Ik help kandidaten aan een nieuwe uitdaging en ik faciliteer organisaties rondom hun personeelsvraagstukken. Maar ik draag niet de dusdanige verantwoordelijk voor leven of dood. Zoals een arts, politicus of brandweerman. Ik hoef bijna nooit beslissingen te nemen die onoplosbare problemen geven. Dat geeft rust.

Tenslotte mag ik er geld mee verdienen. Geen onaardig bedrag zelfs. Eerlijk? In de recruitmentbranche wordt veel geld verdiend. Dat betekent dat ik, hopelijk, volgend jaar ook kan gaan skiën met mijn gezin 😉 Haha. Ik geef een deel van mijn opbrengst weg. Martin Luther King inspireerde mij en schreef. “Het is altijd het juiste moment om iets goeds te doen”. Ik doe iets goeds door 5 % van mijn netto resultaat te doneren. Daarnaast werf ik pro deo voor goede doelen. Ik ben geen filantroop. Maar met dit kleine gebaar wil ik het verschil maken.

Dat brengt me tot de volgende vraag. Snap je nu waarom ik dit werk ontzettend leuk vind? Ik geloof dat wanneer je energie en plezier uitstraalt, je anderen raakt. Ik geef mijn enthousiasme graag door.

Wat vind je het allermooiste aan je werk?
Het werken met mensen en hun vertrouwen krijgen. Het iets kunnen betekenen voor een ander. Tenslotte de dynamiek. Het is hollen of stilstaan. Geen dag is hetzelfde.

Welke eigenschappen dien je te bezitten om hier goed in te zijn?
Energie, mensenkennis, geduld, inlevingsvermogen, assertiviteit, relativeringsvermogen, intelligentie, oprechte interesse in een ander, communicatieve vaardigheden, communicatievaardigheden (online social media, relatiemanagement, etc), discretie.

Wat houden jouw werkzaamheden precies in?
Geen dag is hetzelfde. Maar om je een beeld te geven. Ik spreek gemiddeld per week 7 kandidaten en 5 klanten (contactpersonen) persoonlijk (op locatie, telefonisch, via de digitale media of persoonlijk op mijn kantoor). Ik ben heel actief op social media (LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter). Hiermee onderhoud ik op een laagdrempelige wijze mijn netwerk. Ik doe een stuk acquisitie. Waarbij ik veelal gebruik maak van mijn warme netwerk. Verder mail ik veel, schrijf ik blogs, maak ik offertes en opdrachtbevestigingen. Ik mag ook contracten, overzichten in Excel, overeenkomsten en facturen maken.

Met al deze werkzaamheden hierboven beschreven probeer ik mijn doel te bereiken: klant (opdrachtgever) en professional (kandidaat) met elkaar te verbinden. Een opdrachtgever zoekt een medewerker en een professional zoekt een nieuwe baan of interim opdracht. Deze twee partijen verbind ik met elkaar. Daarbij focus ik niet alleen op ‘hard skills‘ (werkervaring, opleiding, cursussen, talenkennis, computerkennis, beschikbaarheid, etc) maar ook op de ‘soft skills’. Ik probeer een bedrijfscultuur te matchen met een persoonlijkheid van een professional. Als je intensief samenwerkt met elkaar, dan is een goede klik van groot belang.

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt als bedrijf?
Zichtbaarheid is essentieel voor mijn organisatie. Ben je niet zichtbaar, dan zul waarschijnlijk je niet succesvol zijn. Die zichtbaarheid creëer ik o.a. door: een duidelijke huisstijl, actief te zijn op social media en blogs te schrijven. Verder is persoonlijk contact belangrijk. Dat betekent dat ik regelmatig met opdrachtgevers in gesprek ben om top of mind te zijn indien zij een aanvraag willen uitzetten. Maar ook door in contact te blijven met professionals die latent of actief zoekende zijn naar een baan of interim opdracht.

Waar haal je inspiratie vandaan?
Uit mensen. Mijn grote hobby en passie zijn mensen. Wat drijft ze? Waarom maken ze bepaalde keuzes? Hoe maken ze beslissingen? Hoe gaan ze om met verlies, verdriet of tegenslag? Ik ben gezegend met een prachtig gezin, een rijk sociaal leven en een groot zakelijk netwerk. Om dat te onderhouden moet je oprechte interesse hebben. Natuurlijk kost dat veel energie en tijd. Maar als je een mensen-mens bent zoals ik en oprecht geïnteresseerd bent in de mensen om je heen, gaat het relatief makkelijk.

Hoe zorg je voor ontspanning?
Veel slapen. Ik ben een enorm energiek persoon. Maar ik kies er bewust voor om op tijd naar bed te gaan en voldoende te slapen. Ik ga graag op stap met vriendinnen en familie en geniet dan bij voorkeur van lekker eten en een goed glas wijn. Verder hou ik van de natuur. Ik trek graag mijn laarzen aan om een stuk te gaan wandelen in het bos. Mijn gezin kost veel energie maar ik krijg het dubbel en dwars weer terug. Er is niets meer ontspannen dan op zondagochtend een krantje lezen met een kopje koffie terwijl mijn zoon met zijn Playmobil grote avonturen beleeft en mijn dochter al kletsend zit te kleuren aan tafel. Tenslotte speel ik mee in de tenniscompetitie en word ik, samen met mijn man, een uurtje per week ‘afgebeuld’ door onze personal trainer.

Wat motiveert jou?
Betekenisvol zijn. Ik heb een enorme drive om iets te doen voor een ander. Een nalatenschap achterlaten. Niet in materiele zaken maar in immateriële zin. Ik hoop dat mensen zeggen “Marleen, dat is een mooi mens”. “Ze staat voor je klaar, ze geeft energie.”

Wat maakt jouw bedrijf zo uniek?
Ik heb deze vraag volgens mij al deels beantwoord in de teksten hierboven. Maar ik geloof oprecht dat ik onderscheid maak t.o.v. veel andere soortgelijke organisaties in de markt door persoonlijk, transparant en betekenisvol te zijn. Ik zou zeggen: “Bel mij voor een afspraak en ik vertel je alles over mijn passie, drive en waarden.”

Wat zou je nog graag willen leren?
Heel veel! Rustiger worden, relativeren, geduldiger zijn, het doorzettingsvermogen om gezonder te eten… Ik noem er een paar. Ik geloof erin dat je, gedurende jouw hele leven, leert van anderen. Je maakt dingen mee in je leven die je voorgoed veranderen. Daarbij hebben wij thuis als motto: “Het gaat er niet om wat je meemaakt, maar hoe je ermee omgaat.” Door de dingen die ik heb meegemaakt, de mensen die ik heb ontmoet, de positieve en negatieve ervaringen, heb ik geleerd, gevoeld en geleden. Maar als ik terug kijk dan ben ik heel trots op hetgeen ik tot nu toe heb geleerd. Mijn doel is om tevreden te blijven met mijzelf en de keuzes die ik maak. Daarvoor wil ik nog iedere dag leren van anderen om mij heen.

Wat betekent succes voor jou?
Mensen verbinden. Doelen bereiken. Tevreden zijn.

Wat is jouw advies aan een andere zakenvrouw, girlboss of businesswoman?
Blijf dicht bij jezelf. Wees dankbaar. Geniet van de kleine dingen. Ben tevreden. Probeer het positieve in negatieve ervaringen te zien. Heb respect voor anderen en hun keuzes. Werk hard. Wees gepassioneerd. #Doeslief 😉

Wallerbosch Recruitment & Advies

Recent Posts

Leave a Comment