In Branding & Design

Wat is storytelling?

Ik zie bij veel mensen een vraagteken op het gezicht verschijnen. Het wekt niet genoeg interesse op om het snel in te typen op Google. Zeker als je niet werkzaam bent op marketing gebied. Alleen heb je er meer mee te maken dan dat je denkt. Iedere dag word je via verschillende kanalen blootgesteld aan storytelling. Al is het om je vragen te beantwoorden of het gevoel te geven dat je iets of iemand nodig heeft.

Ongeacht de insteek van het concept, product of dienst, is het van belang om storytelling te begrijpen en goed toe te passen. Het is een belangrijk onderdeel van het imago. Want waarom moet iemand een kaartje kopen voor uw evenement? Of waarom zou men jouw product of dienst afnemen en niet dat van een ander?

Storytelling is het nieuwe ‘hippe’ woord voor het meenemen van mensen in een verhaal. Het gaat verder dan een verhaal vertellen. Het is het creëren van een belevenis. Voor de lezer dient er herkenning en identificatie te ontstaan. Het dient een probleem, vraag of verlangen te vervullen. Voor het meest optimale resultaat wordt dit gecombineerd met afbeeldingen of video’s. Op deze manier worden alle zintuigen geprikkeld.

De perfecte storytelling heeft een concreet moraal, is begrijpelijk voor haar doelgroep en zet aan tot actie. Dit kan een gevoel zijn of een daadwerkelijke afname.

Zelf starten met storytelling? De volgende vragen helpen je op weg.

1.       Waarom wil je dit verhaal vertellen?

2.       Aan wie wil je dit vertellen?

3.       Op welke manier ga je dit doen?

4.       Wanneer en met welke frequentie wil je dit doen?

Kom je er niet uit? Ik ben er altijd voor in om een smeuïg verhaal voor je samen te stellen.

 

Recent Posts

Leave a Comment

0

Cookies

Wij gebruiken functionele, statistische en marketing cookies voor een optimaal presterende website. Pas eventueel de instellingen aan of accepteer alle cookies.

Privacy- & cookiebeleid | Sluiten
Instelllingen