In Copywriting

Wát zeg je eigenlijk?!

Marketingzaken

In mijn allereerste blog op Fem! stel ik me natuurlijk even voor geef ik jullie een kijkje in mijn zakelijke keuken. Er komen ook zeker een paar bruikbare tips voorbij, dus let op en pak je kans!

Eerst maar even wat persoonlijke feiten: Ik ben Marieke, 32 jaar en getrouwd met een ondernemer. Samen hebben wij een kleuterzoon en een peuterdochter. Een dolle boel thuis, waarbij de flexibiliteit van het ondernemerschap ideaal is!

Nog niet zo lang geleden ben ik begonnen met Meisje van Keulen, een marketingcommunicatiebureau. Maar omdat ik dat een ellendig lang woord vind, heb ik er ‘Meisje van Keulen, Marketingzaken’ van gemaakt. Dat dekt de lading namelijk perfect!

Met Meisje van Keulen hou ik me onder andere bezig met content. En dan met name tekstuele content. Onder het motto ‘Wat je zegt, ben je zelf!’ probeer ik ondernemers te helpen om al hun uitingen, online en offline, aan te laten sluiten bij wie ze zijn en waar ze voor staan. Altijd met oog voor het doel van de uiting! Want of het nu gaat om een blog of een advertentie: bepaal je doel en verlies dit nooit uit het oog! (tip!)

Wat je zegt, ben je zelf!

…Met je kop door de…. Ja, zo zou mijn kleuter daar een mooi versje van maken! Maar zo is het natuurlijk niet bedoeld. Ik probeer hiermee te laten zien dat wát je zegt iets over jóu zegt. En dat hóe je iets zegt weer grote invloed heeft op wát je eigenlijk zegt en dus weer iets over jóu zegt. Snap je nog wat ik zeg?

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld:

Stel je voor, je gaat naar een heel gewild feestje waar je graag vaker naar toe zou willen en wil een cadeautje meenemen voor de gastheer en –vrouw. Je kent ze niet, dus dat gaat nog een hele opgave worden! Wat mij betreft heb je nu 2 keuzes:

  1. Je koopt een willekeurige fles wijn en stopt deze in een willekeurige cadeauverpakking.
  2. Je probeert erachter te komen van welke wijn het stel houdt en kiest daarbij een passende verpakking.

Met optie 1 zeg je: Ik heb geen idee wie jullie zijn, maar wilde niet met lege handen aankomen. Terwijl je met optie 2 zegt: Ik ken jullie misschien niet goed, maar ik heb wel mijn best gedaan om iets meer over jullie te weten te komen en zo een cadeau te vinden dat bij jullie past. Ik hoop echt dat jullie het leuk vinden!

Wat denk je, bij welke optie word je de volgende keer weer uitgenodigd? Want dat was toch eigenlijk het doel?  Laat ik het even vertalen naar een onderneming: bij welke optie krijgt je (potentiele) klant een goed gevoel bij jou en zal hij of zij iets van je afnemen?

Klinkt logisch toch? Het is ongelofelijk hoeveel meer resultaten je kunt boeken als je goed nadenkt over waarom en hoe je iets zegt (tip!). Want dat bepaalt namelijk wat je eigenlijk zegt. En dat zegt weer iets over jou! Wat je zegt, ben je zelf!

Ik hoop dat jullie een klein idee hebben gekregen over mijn manier van denken en werken. In mijn blogs zal ik jullie verder meenemen in de ‘wondere wereld’ van Meisje van Keulen! De volgende keer zal ik jullie haarfijn uitleggen waarom mijn eigen website nog niet klaar is (hopelijk dan wel) en waarom ik de grootste moeite had met het kiezen van een bedrijfsnaam!

Marieke Obdeijn

Recent Posts

Leave a Comment

0